Penggunaan Direct Instruction pada Pembelajaran Menerapkan Sifat-sifat Cahaya dan Keterkaitannya dengan Indera Penglihatan di Kelas IV SD

  • Friska Efendi Universitas Negeri Padang
Keywords: Direct Instruction, Science Learning, Learning Outcomes

Abstract

The background of the research was the low learning outcomes of students on natural science course in fourth grade of SD Negeri 07 VII Koto Sungai Sariak. This was caused by uninteresting and irrelevant media, methods or model applied by teachers to deliver the materials. This study aimed to describe the influence of the use of direct instruction model to the material of applying the light characteristics and its association with sense of sight. 56 students involved in this experiment with one experimental class and one control class. The sampling was collected using saturated sampling technique so it was chosen class IV.1 as experimental class and class IV.2 as control class. From the research, it was found that the implementation of direct instruction model gave positive impact to the students’ learning outcomes. In addition, this model also influenced the attitude dimensions which have been mentioned on observation sheet.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2014). Manajemen Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2014). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamdayama, J. (2016). Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Istarani. (2015). 50 Tipe Strategi dan Teknik Pembelajaran Kooperatif. Medan: Media Persada.
Jihad, A. & Haris, A. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta. Depdikbud.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta. Depdikbud.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian Pendidikan. Jakarta: Depdikbud.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No. 57 Tahun 2014 tentang Kurikulum Sekolah Dasar. Jakarta: Depdikbud.
Shoimin, A. (2013). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana, N. & Ibrahim. (2012). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Penerbitan Sinar Baru Algensindo Bandung.
Sudjana. (2016). Metode Statistik. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukardi. (2012). Metodologi penelitian pendidikan kompetensi dan praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara
Suparno, P. (2010). Metode Penelitian Fisika. Yogyakarta: Universitas Senata Darma
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Susanto, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran IPS di SD. Jakarta: Prenada
Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana
Trianto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarat: Bumi Aksara.
Wisudawati, A. W. & Sulistyowati, E. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Published
2019-11-30
How to Cite
Efendi, F. (2019). Penggunaan Direct Instruction pada Pembelajaran Menerapkan Sifat-sifat Cahaya dan Keterkaitannya dengan Indera Penglihatan di Kelas IV SD. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 146-150. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v19i2.660