Urgensi Pengelolaan Pembiayaan dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Madrasah
Abstract
This research aims to improve the education qualities in Madrasah (Islamic school) by managing the funding. The background of the study indicates the readiness of madrasah to improve the quality of education through madrasah-based management which seems questionable. Some factors indicating the weakness of the quality of education in madrasah are the problem of the financing management system. Madrasah requires the management of financing because it generally develops and is managed independently. In order to improve the quality of education, madrasah should meet the minimum financing management criteria. The intended financing consists of investment, operating, and personal costs. There are three things the madrasah must do in financing management, including planning, implementing, evaluating and accountability.
References
Atmodiwirio, S. (2000). Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Ardadizya Java.
Bahtiar. (2009). Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah di SMP Negeri 2 Sinjai Barat. Sinjai Barat.
Dazaujak, A. (1996). Penunjuk Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdikbud.
Direktorat Pendidikan Luar Biasa. (2008). Manajemen Berbasis Sekolah. Jakarta: Direktorat Pendidikan Luar Biasa.
Fattah, N. (2002). Ekonomi dan Pembiayaan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hadiyanto, H. (2004). Mencari Sosok Disentralisasi Manajemen Pendidikan di Indonesia. Rineka Cipta.
Hadiyanto, H. (2013). Manajemen Peserta Didik Bernuansa Pendidikan Karakter. Jakarta: Al-Wasath.
Hamalik, O. (1990). Evaluasi Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Handoko, H. (2003). Manajemen. Yogyakarta: andi.
Hasibuan, M. S. P. (2003). Organisasi dan Motivasi: Dasar Peningkatan Produktivitas. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasibuan, & Moedjiono. (2010). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Khaeruddin, & Junaedi, M. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan: Konsep dan Implementasinya di Sekolah. Yogyakarta: Nuansa Aksara.
Koontz, H., & O’Donnel, C. (1972). Principle of Management: An Analysis of Managerial Function. Tokyo: McGraw-Hill, Kogakusha Ltd.
Kosasi, R. (2000). Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta.
Muhammad, A. (2008). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Mulyasa, E. (2005). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ramayulis. (2003). Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kalam Mulia.
Sabri, A. (2000). Administrasi Pendidikan. Padang: IAIN IB Press.
Sallis, E. (2007). Total Quality Management in Education. Yogyakarta: IRCiSoD.
Shaleh, A. R. (2004). Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudjana, N. (2008). Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum di Sekolah. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sumiati, & Asra. (2007). Metode Pembelajaran. CV Wacana Prima.
Syaefudin, Sa’ud, U., & Makmun, A. S. (2005). Perencanaan Pendidikan: Suatu Pendekatan Komprehensif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syamsi, I. (1994). Pokok-pokok Organisasi dan Manajemen. Jakarta: Rineka Cipta.
Tilaar, H. A. R. (1993). Analisa Kebijakan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Usman, H. (2006). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Wahjosumidjo. (2008). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Wijaya, C. (1988). Upaya Pembaharuan Dalam Pendidikan dan Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yusuf, C. F. (2006). Potret Madrasah dalam Media Massa. Jakarta: Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan, Badan Litbang dan Diklat Departemen Agama RI.