Cara Mengembangkan Mengajar Aktif untuk Siswa Sekolah Dasar

  • Feny Carollina Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Learning, Model, Method, Media

Abstract

Professional teachers are teachers who are capable of designing learning and achieving the objectives of the learning. Among them are making teaching plans, establishing models, strategies and learning methods. In preparing the teaching plan selection of models and appropriate strategies will foster student interest in learning. The existence of media used as a messenger from the teacher to students. The determination of models, methods, strategies, and media must be balanced with the emphasis of the students' own knowledge, skills, and attitudes. All of it into a single unit that is designed well for the purpose can be achieved. Professional teachers must create a fun situation in the classroom by mastering various theories as well as the types of learning.

References

Afandi, Muhamad., Chamalah, Evi., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA Press.
Amtorunajah, M. S. M. (2015). Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa dalam Pembelajaran IPS Melalui Outdoor Activity di SMP Negeri 1 Kaligodang Kabupaten Purbalingga. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 1–11.
Andriani, M. R., & Wahyudi. (2016). Pengembangan Mdia Pembelajaran Power Point Interaktif Melalui Pendekatan Saintifik untuk Pembelajaran Tematik Integratif Siswa Kelas 2 SDN Bergas Kidul 03 Kabupaten Semarang. Scholaria, 6(1), 143–157.
Handayani, H. (2015). Pengaruh Pembelajaran Konseptual terhadap Kemampuan Pemahaman dan Representasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, I(1), 142–149.
Hutomo, R. S. (2016). Peningkatan Aktifitas Belajar dan Hasil Belajar Ekonomi dengan Metode Treasure Hunt. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 5(2), 107–113.
Mardati, A., & Wangid, M. N. (2015). Pengembangan Media Permainan Kartu Gambar dengan Teknik Make a Match untuk Kelas I SD. Jurnal Prima Edukasia, 3(2), 120–132. https://doi.org/10.21831/jpe.v3i2.6532
Nurmadinah, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Materi Luas Daerah Segitiga di Kelas VII MTsN Negeri Palu Selatan. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 171–184.
Poerwardarminta, W. J. S. (1998). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Riyono, B., & Jurusan, A. R. (2015). Efektivitas Model Pembelajaran Picture and Picture dengan Strategi Inkuiri terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Unnes Journal of Biology Education, 4(2), 166–172.
Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sari, R., Kusmayadi, T. A., & Sujadi, I. (2016). Aktivitas Metakognisi dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Nanggalan Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(5), 496–509.
Sari, Y. A., Bahar, A., & Rohiat, S. (2017). Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar dan Kartu Kemudi Pintar. ALOTROP Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 1(1), 44–48.
Suryapermana, N. (2016). Perencanaan dan Sistem Manajemen Pembelajaran. TSARWAH (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 1(2), 29–44.
Zulaiha, S. (2016). Pendekatan Contextual Teaching And Learning ( CTL ) dan Implementasinya dalam Rencana Pembelajaran PAI MI. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 1(01).
Published
2017-11-15
How to Cite
Carollina, F. (2017). Cara Mengembangkan Mengajar Aktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2), 123-132. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/fip.100.v17i2.286.000-000
Section
Primary Education Article