Media Pembelajaran Berbahan Loose Part Berbasis STEAM Dapat Membangun Merdeka Belajar Pada Anak Usia Dini

  • Purwanti Purwanti Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Zulkarnaen Zulkarnaen Universitas Muhammadiyah Surakarta

Abstract

The purpose of this study is to analyze how learning media with media made from loose parts are an effort to build independent early childhood learning. This research method is a descriptive qualitative research. Research data collection techniques are by observation and interviews. The research was conducted at Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Kindergarten Wonosegoro with a total of 16 research subjects consisting of 11 female students and 5 male students. The research steps started from lesson planning to learning evaluation and follow-up. The results showed that learning with loose part media can provide freedom to play and learn so that it can build independent early childhood learning. This can be seen from increasing children's creativity, encouraging children to be active in their learning, increasing children's independence, training children's ability to work together, and building self-confidence in children. The teacher's strategy is to use loose teachers to arrange a comfortable play environment for children. Part of learning is that children are free to determine the play activities and materials they want.

References

Auliyalloh, A. Q., & Rakhman, A. (2020). Media Pembelajaran STEAM untuk Meningkatkan
Kreativitas Berbahan Loose Parts di Kelompok B TK. 3(6), 553–558.
Fransiska, Y., & Yenita, R. (2021). Penggunaan Media Loose Parts dalam Pembelajaran di Masa
Pandemi. 5(8), 5454–5462.
Hadinugrahaningsih, T. & dkk. (2017). Keterampilan Abad 21 dan STEAM (Science, Technology,
Engineering, Art, and Mathematics) Project dalam Pembelajaran Kimia. Universitas Negeri
Jakarta.
Nurcandra, N. (2013). Meningkatkan Kemampuan Sains Anak Melalui Metode Eksperimen Pada
Kelompok B. BA Aisyiyah Lorong, Kecamatan Tawangsari Kabupaten Sukaharjo. Jurnal
Publikasi, 4(5).
Oktarillyanza, A., Leksana, D. M., & Albab, H. A. U. (2021). Efektivitas Metode Pembelajaran
STEAM dengan Media Loose Parts pada Perkembangan Kognitif Anak di Era Pandemi
Covid-19. Sawabiq Jurnal Keislaman, 1(1).
Putra. (2013). Meningkatkan Kemampuan Sains Mengenal Benda Cair Melalui Metode
Eksperimen. Jurnal Ilmiah Potensial, 3(2), 1–10.
Putri, M. A., Wulandari, C., & Febriastuti, A. R. (2021). Implementasi Pendekatan Pembelajaran
STEAM berbahan Loose Parts dalam Mengembangkan Keterampilan Abad 21 pada Anak
Usia Dini. Journal of Islamic Early Chilhood Education, 2(2), 118–130.
Rachmah, L. L., Prawinda, R. A., & Farantika, D. (2022). Pembelajaran Steam dengan Media
Loose Parts Guna Menstimulasi Perkembangan Anak. 6(3), 466–477.
Roostin, E., & Swandhina, M. (2019). Analisis Pembelajaran Sains Pada Anak Usia Dini Berbasis
Karakter di TK Arasy Kabupaten Sumedang. Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD
STKIP Siliwangi Bandung, 5(2), 45–51.
Siantajani. (2018). Pemamfaatan media loose parts dalam pembelajaran steam untuk anak usia
dini. Journal PG PAUD Sebelas Maret, 2(2).
Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan.
Journal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.
Sumarseh, & Eliza, D. (2022). Penerapan Mefia Pembelajaran Berbahan Loose Part in Door untuk
Membangun Merdeka Belajar Anak Usia Dini. Generasi Emas, 5(1), 65–75.
Suyanto. (2005). Meningkatkan Kemampuan Sains Mengenal Benda Cair Melalui Metode
Eksperimen. Jurnal Ilmiah Potensial, 3(2), 110–117.
Suyono & Hariyanto. (2017). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep Dasar. Remaja
Rosdakarya Offset.
Tri Mulyani. (2000). Upaya Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Melalui Penerapan
Metode Eksperimen pada Kelompok B Di TK Assa’adah Balendono Purworejo. Rineka Cipta
Press.
Wetherington & Ausuble. (2008). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini
Melalui aktivitas Berkebun. Jurnal Pendidikan, 4(3), 113–121.
Wolfinger. (2006). Meningkatkan Kemampuan Sains Mengenal Benda Cair Melalui Metode
Eksperimen. Jurnal Ilmiah Potensial, 3(1), 1–10.
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode
Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136.
https://doi.org/10.36312/jime.v6i1.1121
Yustisiarini. (2003). Meningkatkan Pengetahuan Sains Anak Melalui Metode Demonstrasi pada
Kelompok A TK Dharma Wanita Leminggir Kecamatan Mojosari Kabupaten Mojokerto.
Nusa Media.
Published
2023-04-29
How to Cite
Purwanti, P., & Zulkarnaen, Z. (2023). Media Pembelajaran Berbahan Loose Part Berbasis STEAM Dapat Membangun Merdeka Belajar Pada Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(1), 38-47. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v23i1.1469