Peran Keluarga dalam Meningkatkan Nilai Moral Anak Usia Dini

  • Arini Ainun Ridho Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Moral Values, Family Role, Child Development

Abstract

Children are the next generation, as the next generation both for the nation and family, children need to get an education that can develop their potential. Not only good education, character and character and moral values also determine national development. There are several levels of moral development according to Kohlberg. The most important influence in the family environment is the role of parents about how the family functions and parenting that parents do to children.

References

Amin, W. Al, & Ulfa, M. (2018). Hubungan Ilmu Pengetahuan dan Moralitas: Analisis Problem dan Tanggung Jawab Keilmuan. TSAQAFAH: Jurnal Peradaban Islam, 14(1), 25–54. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v14i1.2295
Ary, M. (2010). Ilmu, Etika, dan Agama: Representasi ICT Islam (Islamic Information and Communication Technologies). Cakrawala: Jurnal Humaniora, 10(1), 19–25. https://doi.org/https://doi.org/10.31294/jc.v10i1.5593
Atabik, A. (2018). Pendidikan dan Pengembangan Potensi Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 149. https://doi.org/10.21043/thufula.v2i1.4270
Darmadi, H. (2012). Dasar Konsep Pendidikan Moral. Bandung: Alfabeta.
Fauziddin, M. (2016). Pembelajaran Agama Islam Melalui Bermain Pada Anak Usia Dini (Studi Kasus di TKIT Nurul Islam Pare Kebupaten Kediri Jawa Timur). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 8–17. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.37
Hidayat, O. S. (2015). Metode Pengembangan Moral dan Nilai-Nilai Agama. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 27–38. Retrieved from https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/download/ 197 /178
Juwariyah. (2010). Dasar-dasar Pendidikan Anak dalam Al-Qur’an. Yogyakarta: Sukses Offset.
Kania, N. (2006). Stimulasi Tumbuh Kembang Anak untuk Mencapai Tumbuh Kembang yang Optimal (Makalah). Jatinangor. Retrieved from http://pustaka.unpad.ac.id/wp-content/uploads/2010/02/stimulasi_tumbuh_kembang_anak_optimal.pdf
Khaironi, M. (2017). Pendidikan Moral Pada Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi, 1(1), 1–16.
Murdianto, U., & Bambang S. (2003). Modul Mata Kuliah Sosiologi Pedesaan. Bogor: Jurusan Sosial Ekonomi Pertamina, Fakultas Pertanian IPB.
Nida, F. L. K. (2013). Intervensi Teori Perkembangan Moral Lawrence Kohlberg dalam Dinamika Pendidikan Karakter. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 271–290. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.754
Nuraini, N. (2013). Peran Orang Tua dalam Penerapan Pendidikan Agama dan Moral Bagi Anak. Muaddib, 3(1), 63–86. Retrieved from http://journal.umpo.ac.id/index.php/muaddib/article/download/74/64
Prasanti, D., & Fitriani, D. R. (2018). Pembentukan Karakter Anak Usia Dini: Keluarga, Sekolah, dan Komunitas? Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 13–19. Retrieved from https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/2/2
Presiden Republik Indonesia. Undang-undang Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003). Indonesia.
Sastria, E. (2018). Hakikat Ilmu (Aksiologi dan Kaitan Ilmu dengan Moral). Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2). Retrieved from https://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/59
Sjarkawi. (2006). Pembentukan Kepribadian Anak (Peran Moral, Intelektual, Emosional dan Sosial sebagai Wujud Integritas Membangun Jati Diri). Jakarta: Bumi Aksara.
Sujarwo, S. (2010). Mendidik: Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. Diklus, 14(1), 54–65. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/222115-none.pdf
Suseno, F. M. (1987). Etika Dasar: Masalah-Masalah Pokok Filsafat Moral. Yogyakarta: Kanisius.
Published
2020-04-30
How to Cite
Ridho, A. (2020). Peran Keluarga dalam Meningkatkan Nilai Moral Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1), 29-32. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v20i1.816