Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua terhadap Interaksi Anak Usia Dini

  • Nur Shela Mardiana Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Parenting Style, Authoritarian, Social Interaction

Abstract

This problem is motivated by children who are always forbidden to play with their peers outside the home on the grounds that parents are afraid of children addicted to play and become lazy to learn, this is very contrary to early childhood education, because the child's world should be a world of play. Parents will definitely provide the best parenting for their children, and parents have their own parenting, including authoritarian parenting. This authoritarian parenting style of parents will usually rule with all the lives of children and do not give children to choose what they want to do, including in children's social interactions, parents will forbid children to play for all reasons. That way the child will have a personality that can the child unable to interact with the surrounding environment.

References

Achmad, E. (2019). Hubungan antara Pola Asuh yang Diterapkan oleh Orang Tua terhadap Kemampuan Sosialisasi pada Anak 4-5 Tahun di Sekolah TK Aisiyah Lempangang Panciro Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa Tahun 2017. Voice of Midwifery, 9(1), 778–786. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.35906/vom.v9i1.85
Achmad, I., & Dkk. (2010). Hubungan Tipe Pola Asuh Orang Tua dengan Emotional Quotient (EQ) pada Anak Usia Prasekolah (3-5 Tahun) di TK Islam Al-Fattah Sumampir Purwokerto Utara. Soedirman Journal of Nursing, 5(1), 47–57. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20884/1.jks.2010.5.1.256.
Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.
Darmayanti, Y., Yuniar, L., & Ramadani, M. (2011). Peran Teman Sebaya terhadap Perilaku Seksual Pra Nikah SLTA Kota Bukit Tinggi. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 6(1), 24–27. https://doi.org/https://doi.org/10.24893/jkma.v6i1.84
Djamarah, S. . (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: PT Pineka Cipta.
Edy, E, CH, M., & dkk. (2018). Pengaruh Keterlibatan Orang Tua dan Pola Asuh Terhadap Disiplin Anak. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 2(2), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/jpud.122.03
Indrawati, D. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kemampuan Sosialisasi pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Negeri Tabanan. Universitas Udayana, Bali.
Karlina, dkk. (2013). Pola Asuh Pembentukan Keterampilan Sosial Anak (Studi pada Petani Desa Sango). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(6), 1–10.
Lidyasari, A. . (2013). Pola Asuh Otoritatif sebagai Sarana Pembentukan Karakter Anak dalam Setting Keluarga.
Mayar, F. (2013). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini sebagai Bibit untuk Masa Depan Bangsa. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 459–465. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15548/jt.v20i3.43.
Mulyaningsih, I. . (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(4), 443–451. https://doi.org/https://doi.org/10.24832/jpnk.v20i4.156.
Novasari, T. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Perilaku Sosial (Studi pada Siswa Kelas X SMKN 5 Surabaya) Kajian Moral dan Kewarganegaraan. Jurnal Mahasiswa Unesa, 3(4), 1–15.
Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103–111. https://doi.org/https://doi.org/10.22146/bpsi.10567
Pebriana, P. . (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Journal of Early Childhood Education, 1(1), 1. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.40.
Rahman, U. (2009). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(1), 46–57. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n1a4.
Robbiyah, Ekasari, D., & Witarsa, R. (2018). Pengaruh Pola Asuh Ibu terhadap Kecerdasan Sosial Anak Usia Dini di TK Kenanga Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 76–84.
Suharsono, J. ., & dkk. (2009). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemampuan Sosiaisasi pada Anak Prasekolah di TK Pertiwi Purwokerto Utara, 4(3), 112–118. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20884/1.jks.2009.4.3.239
Suparno, & Setiawati. (2010). Interaksi Sosial dengan Teman Sebaya pada Anak Homeschooling dan Anak Reguler (StudyDeskriptif Komparatif). Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi, 12(1), 221–230. https://doi.org/https://doi.org/10.23917/indigenous.v12i1.1609
Susanto, A. (2015). Bimbingan dan Konseling di Taman Kanak-Kanak Edisi Pertama. Jakarta: Prenadamedia.
Suteja, J. (2017). Dampak Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 1–14. https://doi.org/https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1331
Yulianstanti, T., & Nurhidayati, N. (2013). Pola Asuh dan Perkembangan Personal Sosial Anak Toddler (Edisi 7). Jurnal Komunikasi Kesehatan, 4(2), 1–7. https://doi.org/e-journal.akbidpurworejo.ac.id
Published
2020-04-30
How to Cite
Mardiana, N. (2020). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua terhadap Interaksi Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(1), 22-25. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v20i1.801