Pengaruh Penggunaan Model Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dalam Pelajaran PKn di Sekolah Dasar

  • Reinita Reinita Universitas Negeri Padang
  • Eci Eci Universitas Negeri Padang
Keywords: Learning Model of Type Team Assisted Individualization (TAI), Learning Outcomes

Abstract

This research aims to know the effect of the use of cooperartive learning model of type Team Assisted Individualization (TAI) to the result of learning PKN student class IV SD Pembangunan Laboratorium UNP. This Type of research is quasi eksperment. The Population in this study is class IV SD Pembangunan Laboratorium UNP with samples of class IV A dan IV B consisting of 20 and 18 students. Based on the result of t test calculation obtained t value = 2,325 and price t table = 2,042. This proves that the use of cooperative learning model type of TAI effect on the learning outcomes PKN class IV SD Pembangunan Laboratorium UNP.

References

Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.
Gumelar, R. (2017). Hubungan Persepsi Siswa dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI TSM SMK Budi Utomo Gandusari Kabupaten Trenggalek. Simki-Pedagogia, 01(10).
Huda, M. (2011). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Marita, W. E. (2015). Pengaruh Struktur Organisasi dan Ukuran Perusahaan terhadap Penerapan Business Entity Concept. AKRUAL Jurnal Akuntansi, 7(9), 18–40.
Reinita, & Andrika, D. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) dalam Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 61–73.
Riyanti, A., Widiyatmoko, A., & Wusqo, I. U. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization Berbantuan Peta Konsep terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Tema Kalor. Unnes Science Education Journal, 5(2), 1280–1287.
Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sutrisno. (2016). Berbagai Pendekatan dalam Pendidikan Nilai dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5, 29–37.
Yasin, A. (2016). Penerapan Metode Kooperatif Model Group Investigation sebagai Alternatif Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pokok Bahasan Hubungan antar Satuan Berat pada Siswa Kelas IV Semester II SDN 3 Tlogosari Tahun Pelajaran 2014-2015. Pancaran, 5(4).
Published
2018-04-15
How to Cite
Reinita, R., & Eci, E. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dalam Pelajaran PKn di Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 75-81. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v18i1.643