Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler

  • Agnesita Sekar Arumdani Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Confidence, Extracurricular Activities, Extracurricular Required, Extracurricular Preference

Abstract

The purpose I made this article is learning to know about extracurricular activities for the elementary school. This article is based on my opinion, analysis scientific, and theoretical review. The result from my thought is can be concluded that to increase student’s confidence the school can do that with extracurricular activities. Program extracurricular divided into two types there are extracurricular required (scouting) and extracurricular preference. Strategy the teacher to increase student confidence gives them reinforcement and a developmental approach.

References

Bandi. (2009). Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia.
Bhakti, C. P., & Safitri, N. E. (2017). Peran Bimbingan dan Konseling untuk Menghadapi Generasi Z dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling Perkembangan. Konseling GUSJIGANG, 3 No.1(Januari-Juni 2017), 10. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24176/jkg.v3i1.1602
Dahliyana, A. (2017). Penguatan pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah. Jurnal Sosioreligi, 15(1), 54–64.
Depdiknas. (2016). Panduan Teknis Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.
Gapi, B. (2015). Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. In Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015 (pp. 430–442).
Hendrawan, J. S., & Sirine, H. (2017). Pengaruh Sikap Mandiri, Motivasi, Pengetahuan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus pada Mahasiswa FEB UKSW Konsentrasi Kewirausahaan ), 02(03), 291–314.
Hergenhahn, M. H., & B.R., O.-. (2017). Pengantar Teori-Teori Kepribadian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Narmoatmojo, W. (2010). Ekstrakurikuler di Sekolah : Dasar Kebijakan dan Aktualisasinya.
Nenggala, A. (2006). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan untuk Sekolah Menengah Pertama. Bandung: PT Grafindo Media Pratama.
Supriyanto. (2016). Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler, Percaya Diri dan Literasi Ekonomi terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMPN di Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaa, 4(2), 173–192.
Syam, A., & Amri. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Kaderisasi IMM terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare). Jurnal Biotek, 5(1), 87–102.
Published
2018-04-15
How to Cite
Arumdani, A. S. (2018). Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 1-9. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v18i1.634