Model Pengasuhan Anak Tenaga Kerja Wanita
(Studi Kasus di Desa Panyingkiran Karawang)
Abstract
The purpose of this study is to find out what are the reasons for working abroad, who cares for their children and how their parenting style is. The method used in the study was qualitative with a case study in Panyingkiran village, Karawang. Enculturation has taken place Women working abroad are desperate. The money from working abroad is used to improve the welfare of his extended family so that a surrogate role is needed for the mother in raising children. Parenting is handed over to large families, especially grandmothers. Mothers use the device of communication to keep participating in care even though the mother and child live far apart. Almost every night the mother communicates with the child, so that the child's behavior becomes independent, and is responsible.
References
Andriyani, J. (2016). Korelasi Peran Keluarga terhadap Penyesuaian Diri Remaja. Jurnal Al-Bayan, 22(34), 39–52. Retrieved from http://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bayan/article/view/878/692
Aslamiyah, S. S. (2017). Konsep Orang Tua yang Durhaka dalam Perspektif Islam. Jurnal Akademika, 11(1), 116–124.
Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. Journal Thufula, 5(1), 102–122.
Beck, J. (2005). Asih Asuh Mengasuh dan mendidik Anak Dengan Cerdas. Semarang: Dahara Prize.
Dewi, E. M. P., & Basti. (2015). Pengasuhan Ibu Berkarir dan Internalisasi Nilai Karir pada Remaja. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 03(01), 165–183. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
Dewi, G. S. M., & Marheni, A. (2017). Perbedaan Subjective Well Being pada Ibu ditinjau dari Struktur Keluarga di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 4(1), 102–109.
Djaali. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Ermawati. (2016). Hubungan Antara Keharmonisan Keluarga dengan Perilaku Siswa Sekolah Dasar. Suara Guru : Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 2(3), 183–188.
Gerungan, W. A. (2010). Psikologi Sosial. Bandung: PT Refika Aditama.
Ismaniar, & Sunarti, V. (2018). Buku Ajar Pelatihan Parenting (A. H. Pamungkas, ed.). Padang: Penerbit Jurusan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.
Latifah, E. W., Pranaji, D. K., & Puspitawati, H. (2016). Pengaruh Pengasuhan Ibu dan Nenek terhadap Perkembangan Kemnadirian dan Kognitif Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 9(1), 21–32. https://doi.org/10.24156/jikk.2016.9.1.21
Nofianti, L. (2016). Perempuan di Sektor Publik. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 15(1), 51–61. https://doi.org/10.24014/marwah.v15i1.2635
Pamungkas, A. H., & Sunarti, V. (2018a). Buku Ajar Pelatihan Experiential Learning: Bagi Orang Tua dan Pengajar Anak Usia Dini (W. A. Wahyudi, ed.). Padang: Penerbit Jurursan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.
Pamungkas, A. H., & Sunarti, V. (2018b). Pengelolaan PAUD Berbasis Experiential Learning. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 101–106. https://doi.org/10.24036/kolokium-pls.v6i2.16
Pandin, R. P. (2016). Fungsi Keluarga dalam Mendidik Anak Putus Sekolah di Kampung Suaran Kecamatan Sambaliung Kabupaten Berau. Sosiatri-Sosiologi, 4(3), 71–83. Retrieved from http://ejournal.sos.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2016/08/Jurnal Rahmawati (08-16-16-08-27-44).pdf
Santrock, J. W. (2002). Life Span Development Jilid I. Jakarta: Erlangga.
Setyowati, Y. D., Krisnatuti, D., & Hastuti, D. (2017). Pengaruh Kesiapan Menjadi Orang Tua dan Pola Asuh Psikososial terhadap Perkembangan Sosial Anak. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 10(2), 95–106. https://doi.org/10.24156/jikk.2017.10.2.95
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukardi, R. (2017). Pendidikan Nilai; Mengatasi Degradasi Moral Keluarga. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 305–312.
Yin, R. K. (1996). Studi Kasus. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.