Integrasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini

INTEGRASI TEKNOLOGI INFORMASI DALAM PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI

  • Rusdawati Rusdawati Universitas Negeri Padang
Keywords: Early Childhood, Technology Information, Education

Abstract

Early childhood education is a coaching effort aimed at children from birth to the age of six years, carried out through the provision of stimuli to help growth and physical and spiritual development, so that children have readiness in entering further education. In providing growth stimulus and developing early childhood in the era of advanced technology, technology is a powerful tool to support all learning in early childhood classes. This effort must be integrated into an integrated curriculum. In the use of learning technology tools, teachers need to be trained to operate, so that teachers can be proficient in the learning process. Besides that, what also needs to be considered by each technological device is the advantages and disadvantages or the impact of using these technological tools.

References

Andriani, T. (2015). Sistem Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Sosial Budaya: Media Komunikasi Ilmu-Ilmu Sosial Dan Budaya, 12(1).
Ashary, Y., Rahamma, T., & Fatimah, J. M. (2015). Pengendalian Perilaku Emosional Anak TK Melalui Komunikasi Antrara Guru dengan Orang Tua di Kec. Biringkanaya Kota Makassar. Jurnal Komunikasi KAREBA, 4(4), 415–434.
Blackwell, C. K., Lauricella, A. R., & Wartella, E. A. (2014). Factors Influencing Digital Technology Use in Early Childhood Education. Computers and Education, X(77), 82–90. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.013
Budimam, M. H., Sjarif, E., & Setiawan, D. (2016). Kesesuaian Pemanfaatan Komputer di Taman Kanak-kanak dengan Kurikulum yang Berlaku. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 115–126.
Darimi, I. (2017). Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 111–121.
Fajrina, H. N. (2015). Tingkat Kecanduan Gadget di Usia Dini Semakin Mengkhawatirkan. Jakarta. Retrieved from https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20151103093518-185-89078/tingkat-kecanduan-gadget-di-usia-dini-semakin-mengkhawatirkan
Halida. (2016). Group Investigation Model (Pembelajaran Terpadu Anak Usia Dini). Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2), 1–8.
Harsa, F. S. (2016). Integrasi ICT dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pedagogi, 8(2), 159–162.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Mendidik Anak di Era Digital. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Morrison, G. S. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Saat Ini (13th ed.). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nisa, L. C. (2012). Pemanfaatan Teknologi Informasi untuk Pengembangan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Sawwa, 7(April), 91–112.
Nugroho, N. T. (2016). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Kasus Karyawan STMIK Duta Bangsa). Duta.Com, 11(1), 12–22.
Pamungkas, A. H. (2018). Pemanfaatan Experiential Learning untuk Pembelajaran Berbasis Teknologi pada Pembelajaran Anak Usia Dini. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).
Pamungkas, A. H., & Sunarti, V. (2018). Buku Ajar Pelatihan Experiential Learning: Bagi Orang Tua dan Pengajar Anak Usia Dini. (W. A. Wahyudi, Ed.). Padang: Penerbit Jurursan Pendidikan Luar Sekolah Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Solfema, S., Wahid, S., & Pamungkas, A. H. (2018). Alat Permainan Edukatif (APE) Berbasis Bahan Lingkungan dalam Mengatasi Permasalahan Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. KOLOKIUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah: Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 107–111. https://doi.org/10.5281/zenodo.1471716
Surya, Y. F. (2017). Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penggunaan Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Abad 21 pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 52–61. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.30
Suryana, D. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media.
Yuliani, N. S. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini (1st ed.). Jakarta: PT. Indeks Permata Puri Media.
Published
2019-04-15
How to Cite
Rusdawati, R. (2019). Integrasi Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 1-7. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/fip.100.v19i1.421.000-000
Section
Early Childhood Education Article