Kepemimpin Kepala Sekolah dan Pembinaan Karier Guru menjadi Bakal Calon Kepala Sekolah

  • Ade Chandra SMPN 1 PAYAKUMBUH KOTA PAYAKUMBUH
Keywords: Leadership of Principal, Teacher Carrier, Candidate of Principal

Abstract

There are many teachers in school who have a good personality, mastering pedagogic, social mentally, and professional and dedicated. They become the requirement as a school leader, unfortunately, they are a lack of school managerial. So that incompetence to manage school management. The potential teachers should be trained and developed his carrier as the candidate of principal. The carrier training should be directly guided by principal and carrier development through education and training of leadership. These times the training and development teacher carrier for getting the job position certainty in school still un-optimal. The implication of teacher functional position becomes stagnant. It’s not enough they are appreciated by the phrase “teacher, the hero without commendable sign”. It’s a teacher carrier problem that should be found the solution.

References

Ariyani, R. (2017). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. Jurnal Al-Afkar, V(1).
Azuar, C., Syafaruddin, & Siahaan, A. (2017). Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Fungsi Guru di SMA Muhammadiyah 2 Medan. Edu Riligia, 1(2), 185–192.
Depdikbud. (1999). Panduan Manajemen Sekolah. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.
Duhou, A. (1999). School Based Management. Paris: UNESCO.
Effendi, A. R. (2005). Kebudayaan dan Pembangunan Sekolah. Jakarta: SKH Media Indonesia.
Fiernaningsih, N., Herijanto, P., & Hadi, M. (2017). Pengaruh Analisis Jabatan, Rekrutmen dan Seleksi Karyawan Terhadap Kinerja Karyawan Tetap Non PNS. Jurnal Administrasi Dan Bisnis, 11(2), 75–85.
Flippo, E. B. (1984). Manajemen Personalia (Indonesia). Jakarta: Airlangga.
Hadiyanto, H. (2004). Mencari Sosok Desentralisasi Manajemen Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Lestari, I. (2017). Meningkatkan Kematangan Karir Remaja Melalui Bimbingan Karir Berbasis Life Skills. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1), 17–27.
Nasution, S. P. (2016). Peranan Kepala Madrasah terhadap Kinerja Guru. Al-Idarah Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 190–209.
Neprializa. (2015). Manajemen Budaya Sekolah. Manajer Pendidikan, 9(3), 419–429.
Poerwadarminta, W. J. S. (1998). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Jakarta: Balai Pustaka.
Pratiwi, I., Widjaja, P. H., & Widayati, C. C. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Participative Terhadap Prestasi Kerja dan Kinerja Karyawan pada PT Hero Supermarket Tbk. Bintaro Divisi Sales Support. Jurnal Ekonomi, XXIII(01), 76–98.
Riswandi. (2015). Pelatihan Manajemen Sekolah sebagai Upaya untuk Menciptakan Sekolah Efektif pada Sekolah Dasar di Kabupaten Tanggamus. Jurnal Tarbiyah, 22(1), 147–168.
Rosmalah. (2016). Hakikat Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Publikasi Pendidikan, VI(1), 64–76.
Sanusi, A. R., & Darmawan, C. (2016). Implementasi Pendidikan Politik dalam Membentuk Karakter Kepemimpinan Lintas Budaya pada Generasi Muda Demi Mewujudkan Budaya Politik Pancasila. JPIS: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(1), 24–40.
Suarga. (2017). Efektivitas Penerapan Prinsip-prinsip Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Peningkatan Mutu Layanan Administrasi Pendidikan. Jurnal Idaarah, I(1), 23–33.
Sumardi, V. (2015). Mengkreasi Kultur Positif Sekolah Melalui Kepemimpinan Bijak. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 7(2), 232–243.
Susana. (2018). Supervisi Akademik dan Komitmen Kerja Guru terhadap Kinerja Mengajar Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, XXV(1), 120–128.
Triatmanto, B. (2017). Analisis Pengembangan Karier yang dipengaruhi oleh Kepemimpinan, Budaya Organisasi, dan Prestasi Kerja. Jurnal Manajemen & Kewirausahaan, 5(2), 72–82.
Umaedi, U., Hadiyanto, H., & Siswantari, S. (2013). Materi Pokok Manajemen Berbasis Sekolah. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Published
2019-04-15
How to Cite
Chandra, A. (2019). Kepemimpin Kepala Sekolah dan Pembinaan Karier Guru menjadi Bakal Calon Kepala Sekolah. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 18-26. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/fip.100.v19i1.329.000-000
Section
Educational Administration Article