Pengaruh Penggunaan Media Gambar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV

  • Laras Erninda Saputro Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Images, Learning Result

Abstract

This study aims to obtain the real facts about the use of image media to improve learning outcomes of learners, knowing whether or not differences in learning outcomes of learners between the use of media images and the absence of the use of media images on a learning, which is a big influence on the results of participant learning students of class IV. In addition to these objectives, the purpose of the application of picture and picture method is to improve the spirit of learning of learners to follow the learning. The method used in this research is descriptive with short-acting Classroom Action Research (CAR). While the techniques and data collection tools used are observation techniques with data collection tools in the form of an association sheet distributed to teachers and learners as well as the final test as an evaluation for learners. From the results of published article search, it can be concluded the application of picture and picture method successfully applied and can improve student learning outcomes class IV. The purpose of every use of media in learning is very influential in every learning process because it will determine in which direction the learning will be successful or not in accordance with the objectives of learning to be achieved. In addition, the use of image media can not only be used for a single course but the use of these media can also be used for some other subjects, so the use of media images is very influential in the achievement of learning objectives.

References

Afriyanti, I., Fadillah, & Sukmawati. (2013). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2).
Aliwanto. (2017). Analisis Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1), 64–71.
Andi, A. H. (2016). Eksistensi Guru dalam Pengembangan Kurikulum. 5(2), 416–426.
Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern dan Konvensional pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(1), 44. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5442
Herawati, A. (2014). Studi Komparasi Strategi Picture and Picture Berbasis Gambar Kartun dan Example Non Example Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV MI Muhammadiyah Bloran. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Humaira, Sardinah, & Yusuf, M. N. (2017). Perbandingan Hasil Belajar Siswa pada Materi Kerangka Manusia Melalui Media Kerangka Manusia dan Media Gambar Siswa Kelas IV SDN Lampeuneurut Aceh Besar. Jurnal Pesona Dasar, 3(3), 60–72.
Idzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2), 221–228.
Jeki, Kresnadi, H., & K.Y.Margiati. (2014). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(5).
Kartikasari, A., Soegiyanto, Usada, & Rukayah. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Melalui Metode Picture and Picture. Didaktika Dwija Indria, 3(8), 1–6.
Khairunnisa. (2017). Peranan Guru dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 413–416. Medan.
Lubis, R. R. (2017). Model Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 417–420. Medan.
Maserina, A., H.Kartono, & Sugiono. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar dalam Pembelajaran IPS Menggunakan Model Picture and Picture di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1).
Mundziroh, S., Andayani, & Saddhono, K. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita dengan Menggunakan Metode Picture and Picture pada Siswa Sekolah Dasar. BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 2(1), 1–10.
Mutmainah, S. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV Semester II SDN Ketapang 01 Kecamatan Susukan Kabupaten Semarang (Vol. 01). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nawawi, H. (2012). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Ni’mah, U. (2017). Hubungan Minat dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS Kelas V SDN Gugus Pangeran Diponegoro Kabupaten Pati. Universitas Negeri Semarang.
Nuraini Saleh, Ngatiyo, & Aunurrahman. (2013). Penerapan Pembelajaran Picture and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV SDN 27. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3).
Rohini. (2010). Pengaruh Penggunaan Media Gambar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Educatio, 5(2), 75–90. https://doi.org/10.24036/fip.100.v19i1.326.000-000
Sugiharti, S. (2017). Multi Dimensi Kompetensi Profesionalisme Guru. Prosiding Seminar Nasional KSDP Prodi S1 PGSD “Konstelasi Pendidikan Dan Kebudayaan Indonesia Di Era Globalisasi, (25), 121–128.
Suyono, & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Yunita, I., Marli, S., & Zahara. (2012). Korelasi antara Penggunaan Media Gambar Pembelajaran IPS Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1).
Published
2019-04-15
How to Cite
Saputro, L. E. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Gambar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 37-43. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/fip.100.v19i1.326.000-000
Section
Primary Education Article