Pengaruh Kontrol Sosial terhadap Perilaku Bullying
Abstract
Currently, bullying behavior often occurs among students. Many studies know the causes of bullying behavior that occurs among learners. The purpose of this paper is to determine the effect of social control on bullying behavior that occurs among students. Which later the behavior can be prevented or reduced. In this case, social control also affects the actions of the students. In addition, the parents and teachers must also supervise and control the activities or activities undertaken by students, so that later action of bullying that does not occur among students.
References
Aryuni, M. (2017). Strategi Pencegahan Bullying melalui Program “Sekolah Care” bagi Fasilitator Sebaya. Asian Journal of Environment, History and Heritage, 1(September), 211–222.
Coloroso, B. (2007). Stop Bullying: Memutus Rantai Kekerasan Anak dari Prasekolah Hingga SMU. Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta.
Denson, T. F., DeWall, C. N., & Finkel, E. J. (2012). Self-Control and Aggression. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 20–25. https://doi.org/10.1177/0963721411429451
Dobson, K. (2001). Handbook of Cognitive-Behavioral Therapies. New York: The Guilford Press.
Fithria, & Auli, R. (2016). Faktor-faktor Yang Berhubungan dengan Perilaku Bullying, VII(3), 9–17.
Fitriyaningsih, K., & Bakhri, S. (2017). Kontrol Sosial dalam Pembinaan Karakter Religius Peserta Didik Muslim di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Dukuhturi Kabupaten Tegal. Sosiologi Reflektif, 12(1), Habituation, Religius Character, Reward and Puni.
Hadiyanto, H. (2016). Teori dan Pengembangan Iklim Kelas & Iklim Sekolah. Jakarta: Kencana.
Harahap, J. Y. (2017). Hubungan antara Kontrol Diri dengan Ketergantungan Internet di Pustaka Digital Perpustakaan Daerah Medan. Jurnal Edukasi, 3(2), 131–145.
Irel, I. R. (2017). Hubungan Sense of Self dengan Kecenderungan Perilaku Bullying pada Siswa SMA di Jakarta. Psikodimensia, 16(1), 91–106.
Jannah, M. (2016). Remaja dan Tugas-tugas Perkembangannya dalam Islam. Jurnal Psikoislamedia, 1(1), 243–256.
Khoirunnisa, R. (2015). Konsep Diri Remaja Korban Bullying. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(10).
Mutiara, N. U., & Sobandi, A. (2018). Iklim Sekolah sebagai Determinan Minat Belajar Siswa (School Climate as Determinant Students Learning Interest). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 218–225.
Nusantara, A. (2008). Bullying: Mengatsi Kekerasan di Sekolah & Lingkungan. Jakarta: Grasindo.
Presiden Republik Indonesia. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20 (2003). Indonesia.
Purwasih, R., Dharmayana, I. W., & Sulian, I. (2017). Hubungan Kompetensi Kontrol Diri terhadap Kecenderungan Perilaku Agresif Siswa SMK Bengkulu Utara. Jurnal Ilmiah Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 52–60.
Putri, H. N., Nauli, F. A., & Novayelinda, R. (2015). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Bullying pada Remaja. JOM, 2(2), 1149–1159.
Saifullah, F. (2016). Hubungan antara Konsep Diri dengan Bullying pada Siswa-siswi SMP (SMP Negerei 16 Samarinda). EJournal Psikologi, 4(2), 200–213.
Saputra, W. N. E., Hanifah, N., & Widagdo, D. N. (2017). Perbedaan Tingkat Perilaku Agresi Berdasarkan Jenis Kelamin pada Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Kota Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Kon, 2, 142–147.
Sari, Y. P., & Azwar, W. (2017). Fenomena Bullying Siswa: Studi tentang Motif Perilaku Bullying Siswa di SMP Negeri 01 Painan, Sumatera Barat. Ijtimaiyya: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 10(2), 333–367.
Satalina, D. (2014). Kecenderungan Perilaku Cyberbullying dtinjau dari Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 02(02), 294–310.
Sufriani, & Sari, E. P. (2017a). Faktor yang Mempengaruhi Bullying pada Anak Usia Sekolah di Sekolah Dasar Kecamatan Syiah Kuala Banda Aceh. Idea Nursing Journal, VIII(3).
Sufriani, & Sari, E. P. (2017b). Faktor yang Mempengaruhi Bullying pada Anak Usia Sekolah di Sekolah Dasar Kecamatan Syiah Kuala Banda Aceh. Idea Nursing Journal, VIII(3).
Sumara, D., Humaeadi, S., & Santoso, M. B. (2017). Kenakalan Remaja dan Penanganannya. Jurnal Penelitian & PPM, 4(2), 129–389.
Titisari, H. T. D. (2017). Hubungan antara Penyesuaian diri dan Kontrol diri dengan Perilaku Delikuen pada siswa SMA Muhammadiyah 1, Jombang. Psikodimensia, 16(2), 131–140.
Winurini, S. (2015, August). Praktik Bullying dalam Masa Orientasi Peserta Didik Baru dan Upaya Pemerintah Mengatasinya. Info Singkat Kesejahteraan Sosial, VII(15), 9–12.
Zakiyah, E. Z., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Remaja dalam Melakukan Bullying. Jurna Penelitian & PPM, 4(2), 324–330.