Hubungan antara Kebiasaan Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia di SD Negeri Tingkir Tengah 02

  • Erika Ayu Anggraini Universitas Kristen Satya Wacana
Keywords: Reading Habit, Learning Result, Indonesian Language

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between reading habits with Indonesian Language learning results in SD Negeri Tingkir Tengah 02. This type of study using the quantitative-correlational study to see the relation between two variables. There are two variables used in this study is the habit of reading results (X) and Indonesian Language learning(Y). The instruments used in this study is now the habit of reading and learning result of Indonesian Language. The Pearson correlation test result shows the correlation coefficient of 0.010 in the interval coefficient of 0.00 – 0.199 and the significance coefficient 0.949>0.005of alpha coefficients. Then the conclusion of the execution of the study is there is a very weak correlation, positive, and not significant between the habit of reading with Indonesian Language learning result SD Tingkir Tengah 02.

References

Alamsyah, N. (2016). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika SMAN 102 Jakarta. Jurnal SAP, 1(2), 155–164.
Ardianto, R., & Priyanto, S. (2017). Korelasi Informasi Jenis Pekerjaan, Status Sosial Ekonomi Orang Tua dan Sarana Praktik dengan Minat Kerja Siswa Kelas XII Program Keahlian Teknik Otomotif SMK Negeri 2 Bima Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Taman Vokasi, 5(1), 46–55.
Firmansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Unsika, 3(1), 34–44. Retrieved from https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/viewFile/199/197
Khotimah, A. H., Djuanda, D., & Kurnia, D. (2016). Keterampilan Membaca Cepat Dalam Menemukan Gagasan Utama. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 341–350.
Noviantoro, K. M., Amirudin, A., & Budijanto. (2003). Hubungan Minat dan Kebiasaan Membaca Dengan Hasil Belajar Geografi Siswa SMA Unggulan Pondok Pesantren Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Pendidikan Geografi, 21(1). Retrieved from journal2.um.ac.id › index.php › jpg › article › view%0A%0A
Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. Journal Al-Daulah, 5(2), 352–376. Retrieved from journal.uin-alauddin.ac.id › index.php › al_daulah › article › download%0A%0A
Prihandini, L. (2016). Pengaruh Intensitas Membaca Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Se-gugus II Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2). Retrieved from journal.student.uny.ac.id › ojs › index.php › pgsd › article › download
Rosyida, F., Utaya, S., & Budijanto. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Self-Efficacy Terhadap Hasil Belajar di SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 21(2), 17–28. Retrieved from journal.um.ac.id › index.php › pendidikan-geografi › article › download
Solikhah, I. A. (2016). Hubungan Minat Baca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Gugus Dipayuda Kecamatan Kecamatan Banjarmasin Kabupaten Banjarmasin. Universitas Negeri Semarang. Retrieved from https://lib.unnes.ac.id/24386/1/1401412351.pdf
Sudjana. (2001). Pendidikan Luar Sekolah. Bandung: Fallah Production.
Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tampubolon. (1987). Kemampuan membaca: teknik membaca efektif dan efisien. Bandung: Angkasa.
Tarigan, H. G. (1987). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Published
2018-04-15
How to Cite
Anggraini, E. A. (2018). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia di SD Negeri Tingkir Tengah 02. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 30-35. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i1.298.000-000
Section
Primary Education Article