The Correlation THE CORRELATION OF READING HABITS WITH THE INDONEISAN LEARNING RESULT IN SD NEGERI TINGKIR TENGAH 02

  • Erika Ayu Anggraini Student

Abstract

The purpose of this study was to determine the relation between reading habits with Indonesian Language learning results in SD Negeri Tingkir Tengah 02. This type of study using quantitative-correlational study to see the relation between two variables. There are two variables used in this study is the habit of reading results (X) and Indonesian Language learning(Y). The instruments used in this study is the now the habit of reading and learning result of Indonesian Language. Pearson correlation test result shows the correlation coefficient of 0.010 in the interval coefficient 0.00 – 0.199 and significance coefficient 0.949>0.005 of alpha coefficients. Then the conclusion of the execution of the study is there is a very weak correlation, positive, and not significant between the habit of reading with Indonesian Language learning result SD Tingkir Tengah 02.

References

Noviantoro, K. M., Amirudin, A., & Budijanto, B. (2017). Hubungan Minat dan Kebiasaan Membaca dengan Hasil Belajar Geografi Siswa SMA Unggulan Pondok Pesantren Zainul Hasan Genggong Probolinggo. Jurnal Pendidikan Geografi: Kajian, Teori, dan Praktek dalam Bidang Pendidikan dan Ilmu Geografi, 21(1).
Resnani, R., & Refni, A. (2017). Hubungan Antara Kebiasaan Membaca Dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 69 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 200-208.

Aji, A. P. (2015). Pengaruh Kebiasaan Membaca Dan Tingkat Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SD Se Gugus Kartini Rowokele Kebumen Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas PGRI Yogyakarta.
Widiantono, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 199-213.
Suwardi, D. R. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).
Prihandini, L. (2016). Pengaruh Intensitas Membaca Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V SD Se-Gugus Ii Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo Tahun Pelajaran 2014/2015. Basic Education, 5(2), 121-128.
Musfiqon, H. M. (2012). Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya.
Sugiyono, D. R. (2006). Statistika untuk penelitian. Bandung: CV. Alfabeta.
Endrayanto, H. Y. S., & Harumurti, Y. W. (2014). Penilaian Belajar Siswa di Sekolah.
Indonesia, P. R. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia nomor 19 tahun 2005 tentang standar nasional pendidikan. Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.
Pendidikan, P. P., & dan Menengah, D. (2006). Badan Standar Nasional Pendidikan.
Tarigan, H. G. (1987). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Dalman, H. (2013). Keterampilan membaca. PT Rajagrafindo Persada: Jakarta.
Tampubolon, D. P. (1987). Kemampuan Membaca: Teknik Membaca Efektif dan Efisien. Angkasa.
Sudjana, N. (1995). Penilaian hasil proses belajar mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Nadeak, W. (2005). Membaca, Menulis dan Tradisi. Harian Kompas.
Published
2018-10-08
How to Cite
ANGGRAINI, Erika Ayu. The Correlation THE CORRELATION OF READING HABITS WITH THE INDONEISAN LEARNING RESULT IN SD NEGERI TINGKIR TENGAH 02. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, [S.l.], v. 18, n. 1, p. 39-44, oct. 2018. ISSN 2549-6743. Available at: <http://pedagogi.ppj.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/298>. Date accessed: 19 oct. 2018. doi: https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i1.298.000-000.
Section
Pendidikan Guru Sekolah Dasar / Primary Education