PENGARUH PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) DALAM PELAJARAN PKN DI SEKOLAH DASAR

  • Reinit Reinita Universitas Negeri Padang

Abstract

This research aims to know the effect of the use of cooperartive learning model of type Team Assisted Individualization (TAI) to the result of learning PKN student class IV SD Pembangunan Laboratorium UNP. This Type of research is quasi eksperment. The Population in this study is class IV SD Pembangunan Laboratorium UNP with samples of class IV A dan IV B consisting of 20 and 18 students. Based on the result of t test calculation obtained t value = 2,325 and price t table = 2,042. This proves that the use of cooperative learning model type of TAI effect on the learning outcomes PKN class IV SD Pembangunan Laboratorium UNP.

References

Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Huda, Miftahul. (2011). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Published
2018-10-08
How to Cite
REINITA, Reinit. PENGARUH PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) DALAM PELAJARAN PKN DI SEKOLAH DASAR. Pedagogi, [S.l.], v. 18, n. 1, p. 95-101, oct. 2018. ISSN 2549-6743. Available at: <http://pedagogi.ppj.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/282>. Date accessed: 13 dec. 2018. doi: https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i1.282.000-000.
Section
Primary Education