Peningkatan Kompetensi Pedagogi Guru dalam Mengelola Pembelajaran Menyenangkan Berbasis Digital melalui Pelatihan
Abstract
The high dropout rate is one of the problems that is very urgent to find a solution. Efforts are made to provide training to teachers to improve teachers' pedagogical competence in order to manage fun learning and motivate students so as to minimize the dropout rate. Therefore, the purpose of this paper is to explain how the effect of training can improve teachers' pedagogical competence and produce fun learning. The method used in this research is descriptive quantitative which in this paper shows the comparison of pre-test and post-test results. Data was obtained using a questionnaire instrument. The results of data processing show that there is a difference in the results of the pretest and posttest after attending training on teacher pedagogical competence in managing technology-based fun learning. This means that there is an effect of training on improving teacher competence and teacher ability in creating fun learning. For this reason, teachers need to be given training in order to improve the necessary competencies.
References
Gule, Y. (2021). Pentingnya Kompetensi Sosial Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Belajar Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen Dan Musik Gereja, 5(1), 89–104. https://doi.org/10.37368/ja.v5i1.183
Hafsah M. Nur, & Nurul Fatonah. (2023). Paradigma Kompetensi Guru. Jurnal PGSD UNIGA, 2(1), 12–16. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JPGSDU/about
Katkar, K., Pratiwi, P. E., Purwaningtyastuti, P., & Savitri, A. D. (2022). Peningkatan Pemahaman Pentingnya Motivasi Diri Sebagai Upaya Mencegah Kemalasan Sosial Pada Siswa Sma. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 413. https://doi.org/10.24198/kumawula.v5i2.37603
Permendiknas No 16 Tentang Kompetensi Guru, (2007).
Mulyawan, B. (2019). Pengaruh Pengalaman dalam Pelatihan terhadap Peningkatan Kompetensi Profesional Guru. Abdimas Unwahas.
Mulyawati, Y., & Purnomo, H. (2021). Pentingnya Keterampilan Guru untuk Menciptakan Pembelajaran yang Menyenangkan. Elementa: Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 3(2), 25–32. https://doi.org/10.33654/pgsd
Munianti, S. (2022). Pentingnya Pengembangan Kompetensi Guru Di Era Digital. Jurnal Sang Guru, 1, 230–234.
Musfah, J. (2012). Peningkatan kompetensi guru: Melalui pelatihan dan sumber belajar teori dan praktik. Kencana.
Nofiaturrahmah, F. (2015). Pelajaran ilmu pengetahuan sosial untuk Mi yang menyenangkan. Elementary, 3(2), 218–235. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=pelajaran+ilmu+pengetahuan+sosial+untuk+MI+uanh+menyenangkan&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DVGq6NQjKwWQJ
Pusporini Palupi J, A. P. (2020). Analisis pentingnya pelatihan dan disiplin kerja guna meningkatkan kinerja guru di smpn 14 tangerang selatan. Jurnal Ekonomi Efektif, Vol 2 No 2.
Putra, I. P. (2019). 4,3 Juta Siswa Putus Sekolah di 2019. Medcom.Id. https://www.medcom.id/pendidikan/news-pendidikan/9K50Pl3k-4-3-juta-siswa-putus-sekolah-di-2019
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.
Rahmawati, E. (2021). Konsep Pembelajaran Menyenangkan bagi Siswa Kelas Bawah Tingkat Sekolah Dasar. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 171–178. https://doi.org/10.47467/reslaj.v4i1.568
Saliman, S. N. (2019). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Kompensasi Terhadap Kepuasan Kerja Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan (Studi Kasus Pada Generasi Baby Boomers, X, Y Dan Z). Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 2(6), 109–115. https://doi.org/10.24912/jmbk.v2i6.4916
Silberman, M. (2001). Active Learning : 101 Strategi Pembelajaran Aktif. YAPPENDIS.
Triyono, & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi Oleh Guru Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1 No 2.
Wardiana, W. (2002). Perkembangan teknologi informasi di Indonesia. In Seminar Dan Pameran Teknologi Informasi.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.