Impact The Impact of Principal Decision Making for Improving Education Quality

Principal Decision Making

  • Afentis Nehe BNKP
  • Wasitohadi Wasitohadi Administrasi Pendidikan UKSW
  • Marinu Waruwu Administrasi Pendidikan UKSW
Keywords: Impact, Principal decision making, quality of education

Abstract

This study aims to determine the impact of the principal's decision-making on improving the quality of education at SMP Negeri 3 Gunungsitoli Selatan. To achieve this goal, the researchers used data collection techniques through interviews, observation, and documentation. Students and teachers are the source of the research and the data is processed using a qualitative descriptive analysis to determine the impact of the Principal's Decision Making on improving the quality of Education at SMP Negeri 3 Gunungsitoli Selatan. The results of the study show that: (1) The impact of the Principal's Decision Making at SMP Negeri 3 Gunungsitoli Selatan shows very significant results (2) Students at SMP Negeri 3 Gunungsitoli Selatan are very responsive and able to improve student achievement (3) The Impact of Influence on the Decision Making of the Principal towards teachers at SMP Negeri 3 Gunungsitoli Selatan is very strong and shows positive results for the teaching and learning process at school.

References

Wayne K. Hoy & Cecil G. Miskel. EDUCATIONAL ADMINISTRATION
(THEORY, RESEARCH, AND PRACTICE)
Murtiningsih, M., & Lian, B. (2017). Proses pengambilan keputusan kepala sekolah terhadap peningkatan kinerja guru SMP. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(1), 87-96.
Herawan, E. (2016). Kepemimpinan Mutu Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. PEDAGOGIA, 12(2), 51-59.
Ginting, R., & Haryati, T. (2012). Kepemimpinan dan konteks peningkatan mutu pendidikan. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2).
Muzakir, U. (2013). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Tinggi. Visipena, 4(2), 130-145.
Achmad, A. K. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 1(2), 115-127.
Santika, I. G. N. (2017). Kepala Sekolah Dalam Konsep Kepemimpinan Pendidikan: Suatu Kajian Teoritis. Widya Accarya, 7(1).
Arikunto, Suharsimi. 2004. Dasar-dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Pratiwi, H. (2016). Sistem Pendukung Keputusan. Yogyakarta: deepublish, 49-57.
Wiryaningtyas, D. P. (2016). Behavioral finance dalam pengambilan keputusan. UNEJ e-Proceeding, 339-344.
Bhudianto, W. (2015). Kepemimpinan dalam pengambilan keputusan. Transformasi, 1(27).
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31-42.
Yuliatika, D., Rusdinal, R., & Gistituati, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengambilan Keputusan Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2944-2951.
Firmawati, Y., & Usman, N. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 5(3).
Nasrullah, M., Rumingan, M., Nasaruddin, N., & Niswaty, R. (2017). Pengaruh Pengambilan Keputusan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Makassar. Ad’ministrare, 4(2), 103-110.
Syafaruddin & Asrul, (2013), kepemimpinan Pendidikan Kontemporer, Bandung: Citapustaka
Ramsari, N., & Munawar, Z. (2016). Pengambilan Keputusan Dengan Teknik Soft Computing. Jurnal Ilmiah Teknologi Infomasi Terapan, 2(3).Media, hal. 72
Engkoswara & Aan Komariah, (2010), Administrasi Pendidikan, Bandung: Alfabeta, hal.106
Nasrul cakur Chaniago, (2011), manajemen Organisasi, Bandung: Citapustaka
Media Perintis,hal. 111
Munthe, A. R. S. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Cerdas Murni Tembung (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatea Utara
Published
2023-11-18
How to Cite
Nehe, A., Wasitohadi, W., & Waruwu, M. (2023). Impact The Impact of Principal Decision Making for Improving Education Quality. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(2), 150-155. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v23i2.1576