Implementasi Pembelajaran Tatap Muka (PTM) Terbatas Selama Masa Pandemi Covid-19 di SMA N 1 Kubu

  • Piki Setri Pernantah Universitas Riau http://orcid.org/0000-0002-2551-0678
  • Rizatunnita Rizatunnita SMA Negeri 1 Kubu
  • Liza Kusnilawati Universitas Riau
  • Ciptro Handrianto Sultan Idris Education University

Abstract

This article aims to discuss the process of implementation of Limited Face-to-Face Learning (PTM) during the Covid-19 Pandemic and the obstacles faced and efforts made in the smooth implementation of limited face-to-face learning at SMA N 1 Kubu, Riau, Indonesia. The research method used is a descriptive-qualitative method with data collection techniques through observation and interview activities that do not provide treatment, manipulation or changes in the variables studied. The results of this study showed that the application of limited face-to-face learning still follows the standards of health protocols, during learning has carried out 3M, namely wearing a mask before entering the classroom, washing hands using soap and running water and entering the classroom regularly and maintaining distance. Also implement learning strategies that include practice, discussion, reflection and feedback so as to make learning work effectively.

References

Adiyono, A. (2021). Implementasi Pembelajaran: Peluang dan Tantangan Pembelajaran Tatap Muka Bagi Siswa Sekolah Dasar di Muara Komam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5017-5023.
Al Iftitah, I. I., & Syamsudin, A. (2022). Penerapan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Masa Pandemi Covid-19 pada Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2334-2344.
Amri, F., & Atmojo, C. T. (2021). Persepsi Siswa tentang Pembelajaran Online pada Mata Pelajaran Ekonomi di Masa Pandemi Covid-19. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(2), 62-76.
Andriani, W., Subandowo, M., Karyono, H., & Gunawan, W. (2021, August). Learning loss dalam pembelajaran daring di masa pandemi corona. In Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran (Vol. 1, No. 1, pp. 484-501).
Aswat, H. E. Al (2021) ‘Implikasi Distance Learning Di Masa Pandemi Covid 19 Terhadap Kecerdasan Emosional Anak Di Sekolah Dasar’, Basicedu, 5 No.2.
Cahyanto, B., Maghfirah, M., & Hamidah, N. (2021). Implementasi Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. http://repository.unisma.ac.id/handle/123456789/2620
Fauci & Redfield (2020) ‘Covid-19 — Navigating The Uncharted. New England Journal Of Medicine’, Of Medicine, 382 No 13.
Fikri, M., Faizah, N., Elian, S. A., Rahmani, R., Ananda, M. Z., & Suryanda, A. (2021). Kendala Dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Kajian Kritis. Jurnal Education and Development, 9(1), 145-145.
Firdaus, R. A. O., Arham, A. H., & Agustina, T. R. (2021). Penyuluhan Upaya Pencegahan dan Pengendalian Penularan Covid-19 dengan Pelaksanaan Vaksinasi Covid-19 pada Masyarakat. Jurnal Abdi Medika, 1(1), 15-19.
Handayani, D., Hadi, D. R., Isbaniah, F., Burhan, E., & Agustin, H. (2020). Corona virus disease 2019. Jurnal Respirologi Indonesia, 40(2), 119-129.
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada masa pandemi covid-19. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70.
Jones, K., & Sharma, R. (2020). On reimagining a future for online learning in the post-COVID era. Kevin Jones & Ravi Sharma (2020). Reimagining A Future For Online Learning In The Post-COVID Era. First posted on medium. com.
Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan dalam masa pandemi covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41-48.
Lestari, S. W. (2020). Kendala pelaksanaan pembelajaran jarak jauh (pjj) dalam masa pandemi ditinjau dari media pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3).
Moleong, L. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nafrin, I. A., & Hudaidah, H. (2021). Perkembangan pendidikan Indonesia di masa pandemi COVID-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 456-462.
Noprianty, R., Asnawi, A., Jundiah, J., & Widyastuti, L. (2021). Peningkatan Pengetahuan Siswa terhadap Vaksinasi Covid-19 melalui Edukasi di SMK Bhakti Kencana Tasikmalaya. Jurnal Peduli Masyarakat, 3(3), 251-256.
Obiakor, T., & Adeniran, A. P. (2020). Covid-19: Impending Situation Threatens to Deepen Nigeria's Education Crisis. https://cseaafrica.org/
Onde, M. K. L. O., Aswat, H., Sari, E. R., & Meliza, N. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di masa New Normal terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(6), 4400- 4406.
Pernantah, P. S., Nova, N., & Ramadhani, A. S. (2021). Penggunaan Aplikasi Google Meet dalam Menunjang Keefektifan Belajar Daring Masa Pandemi Covid-19 di SMA Negeri 3 Pekanbaru. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(1), 42-47.
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Hyun, C. C., Wijayanti, L. M., & Putri, R. S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi COVID-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1- 12.
Rigianti, H. A. (2020). Kendala pembelajaran daring guru sekolah dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 7(2).
Rosnaeni, R., & Prastowo, A. (2021). Kendala Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19: Kasus di SDN 24 Macanang Kabupaten Bone. Jurnal Basicedu, 5(4), 2241-2246.
Suryani, L., Tute, K. J., Nduru, M. P., & Pendy, A. (2022). Analisis Implementasi Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Masa New Normal. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2234-2244.
Sutopo. H. H. (2006). Penelitian Kualitatif. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Tanuwijaya, N. S., & Tambunan, W. (2021). Alternatif solusi model pembelajaran untuk mengatasi resiko penurunan capaian belajar dalam pembelajaran tatap muka terbatas di masa pandemic covid 19. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 80-90.
Waqfin, M. S. I., Rahmawati, A., Khamim, M., & Sunniyah, I. (2020). Langkah Dasar Memutus Rantai Penyebaran Covid-19 Melalui Edukasi Protokol Kesehatan Siswa MI Al- Ikhsan. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 39-43.
Published
2022-04-30
How to Cite
Pernantah, P., Rizatunnita, R., Kusnilawati, L., & Handrianto, C. (2022). Implementasi Pembelajaran Tatap Muka (PTM) Terbatas Selama Masa Pandemi Covid-19 di SMA N 1 Kubu. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1), 46-52. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/pedagogi.v22i1.1257